mei 9, 2015

Zwarte Cross

ZwartecrossInterview uit het boek ‘Scoren met free publicity’, 2013
‘Ieder jaar willen we iets mafs doen’
Klein begonnen in 1997 als motorcrossevenement is de Zwarte Cross uitgegroeid tot een megafestival. Elk jaar in juli vindt het plaats. Nog steeds speelt de motorcross een grote rol in het geheel, maar inmiddels trekt ook het veelzijdige muziekprogramma veel mensen. Metal, rock, hiphop, reggae. Het is er allemaal. Er is zelfs een speelweide voor kinderen op het terrein.

 

Dat het Zwarte Cross-festival leuk is voor zowel jong als oud weet niet iedereen. In de beeldvorming heeft het festival een hoog sex, drugs en rock ‘n’ roll-gehalte. Beelden op YouTube bevestigen dit. ‘Deze vooroordelen zien we ook terug in andere media en dat is jammer’, vindt pr-manager Pieter Holkenborg, werkzaam bij De Feestfabriek, organisator van onder andere de Zwarte Cross. Om het ware, veelzijdige karakter van het festival te laten zien, wordt het gehele jaar door nieuws verspreid. ‘We willen alle kanten van de Zwarte Cross laten zien en we willen top of mind zijn. Daarom starten we in mei altijd met berichtgevingen. Via sociale media, persberichten en onze mediapartners.’

 

Publiciteitscampagne
Het zwaartepunt van de publiciteitscampagne van de Zwarte Cross ligt in de weken voordat het festival plaatsvindt. ‘Dan maken we onder andere het programma bekend en plaatsen we berichten over bijvoorbeeld de opbouw van het festivalterrein.’ Zowel landelijke mediapartners als de VPRO en 3FM, als media uit de regio besteden veel aandacht aan de Zwarte Cross. Vóór en tijdens het festival. Dit draagt allemaal bij aan het beeld dat de organisatie wil neerzetten van het festival. ‘Nooit plaatsen we advertenties. Er is altijd genoeg te vertellen.’

 

Tante Rikie
Het gezicht van het Zwarte Cross-festival is tante Rikie. Zij is de officieuze directrice van het festival en buurvrouw van Gijs Jovink, de echte directeur. Tante Rikie straalt de warmte en saamhorigheid van het festival uit, dat drijft op leden van verenigingen uit de omgeving. Alle drie de dagen is het boegbeeld aanwezig. Vast ritueel is haar ronde in de draagstoel over het festivalterrein. Ook prijkt haar gezicht op alle communicatiemiddelen van de Zwarte Cross.

 

Ieder jaar iets mafs
‘Ieder jaar willen we ook iets mafs doen. We hebben eens een 1 aprilgrap georganiseerd met de vader van een vriend, die bioloog is bij de Universiteit van Wageningen. We maakten bekend dat er een zeldzame marter op het festivalterrein was gesignaleerd. Veel commotie en publiciteit waren het resultaat. Net als de keer dat we allochtonen op vrijdag gratis toegang gaven. Hiermee reageerden we op het gedoe met Verdonk en Wilders. We wilden laten weten dat iedereen welkom is op de Zwarte Cross. Veel autochtonen vonden het oneerlijk dat zij wel een kaartje moesten kopen. Toen hebben we iedereen op vrijdag gratis naar binnen gelaten. Dat typeert ons: we doen nooit moeilijk.’

 

Tips van Zwarte Cross

  • Houd geïnteresseerden op de hoogte via Facebook.
  • Verstuur persberichten.
  • Werk samen met mediapartners.
  • Zorg voor een boegbeeld.
  • Doe eens iets mafs.

 

In september 2013 verscheen het boek ‘Scoren met free publicity’ dat Ellen Salverda en Engelien Reitsma samen schreven. Een boek dat nog altijd actueel is. Omdat de interviews in het boek zo inspirerend zijn, hebben we besloten deze met regelmaat op deze pagina te plaatsen. Wilt u het boek bestellen, dan kan dat uiteraard. Onder andere via Bol.com en Managementboek.nl.

Interviews
Share: / / /