september 22, 2015

Tenue de Nîmes

tenuedenimesInterview uit het boek ‘Scoren met free publicity’, 2013
‘Het zit ‘m in de puurheid van je verhaal’
‘We hebben de oude wetten van de retail weer in ere hersteld: een goed product, goede prijs en goede service. Daar gaat het om. Die moeten top zijn. Als mensen dat voelen, komen ze naar de winkel. Het zit ‘m in de puurheid van je verhaal’, vertelt Menno van Meurs eigenaar van Jeansspeciaalzaak Tenue de Nîmes en van de Red Wing Shoe Store vol overtuiging. ‘Bij Tenue de Nîmes hebben we een voorliefde voor mooie, kwalitatief hoogwaardige producten. De traditionele, blauwe spijkerbroek is daar een voorbeeld van. Die is er al sinds 1920. Van welk product kun je dat zeggen?! Van oorsprong is de jeans een werkmansbroek om zwaar werk in te verrichten. Onverslijtbaar. Wij verkopen de broek waarvoor die is gemaakt.’

 

Retail Jaarprijs
Tenue de Nîmes werd in 2008 opgericht door Menno van Meurs en René Strolenberg. Al in 2011 wonnen de ondernemers de ING Retail Jaarprijs voor Beste Innovatie. ‘Een groot compliment dat een ervaren vakjury het waardeert dat wij de beste jeans ter wereld willen verkopen.’ Dit leverde hen veel publiciteit op. ‘NRC kwam langs in de winkel en diverse vakbladen. Naar aanleiding daarvan kwamen mensen een kijkje nemen in de winkel. Maar de echte liefhebbers van jeans en van mooie spullen weten de winkel ook zonder de schrijvende pers te vinden. Met name via internet.’

 

Ambassadeurs op Facebook
Als marketingstrateeg weet Van Meurs heel goed hoe hij publiciteit regelt voor zijn bedrijf. ‘Je moet je afvragen welke boodschap je gaat vertellen. Hoe ga je die overbrengen, aan wie, en via welke media? Wij hebben geen stuiver uitgegeven aan betaalde media.’ Vooral Facebook speelt een rol bij mond-tot-mondreclame. ‘Facebook is net een dorp. Onze klanten zijn daar onze ambassadeurs. Zij plaatsen berichten over de mooie jeans die ze hebben gekocht, over de goede service in onze winkel. Daar gaat het om. Je product, prijs en verkoop moeten top zijn. De oude retailwetten. Vooral op internet prikken mensen zo door je belofte heen als die niet oprecht is. Via onze Facebook-pagina houden we klanten betrokken bij Tenue de Nîmes. Daar plaatsen we nieuws, prijzen we producten aan en plaatsen we leuke foto’s over oude dametjes, knoopjes, enzovoort. Het hoeft niet allemaal zo serieus. Doe ook eens iets geks.’

 

Jaarlijks nieuwsplan
‘Ook internationale bloggers betekenen veel voor ons bedrijf. We sturen hen persberichten die zij vervolgens plaatsen. Gewoon brutaal zijn: persbericht sturen, mailen, bellen. Ook maak ik elk jaar een nieuwsplan. Hierin staan vier nieuwsmomenten per jaar. Vaak gekoppeld aan een evenement. Per nieuwsmoment zet ik op een rij wat de boodschap precies is en welke media erbij passen. Daarnaast houd ik een blog bij en plaatsen we op Facebook regelmatig berichten.’

 

Journal de Nîmes
Tenue de Nîmes doet weinig tot niets met traditionele media.Wel is er een tijdschrift Journal de Nîmes. ‘Dit zelfgecreëerde monster heeft tachtig pagina’s en verschijnt vier keer per jaar. Hierin kunnen we nog meer over ons bedrijf en over jeans kwijt dan op internet. Vooral in de eerste drie jaar van het bestaan van Tenues de Nîmes was het goed om in dit tabloid te vertellen wie we zijn. Momenteel werken we aan een eigentijdse vorm voor tablets.’

 

Onszelf blijven
‘Het zijn bizarre tijden voor ons. Veel prikkels. Voor ons is het de uitdaging onszelf te blijven en dit succes vast te houden. We hebben nu een jeansspeciaalzaak en een Red Wing Shoe Store in Amsterdam. Dit jaar willen we nog een filiaal van Tenue de Nîmes openen en de interne organisatie verder ontwikkelen. Internet zal nog belangrijker voor ons worden. Vooral voor de vindbaarheid van onze webshop en om dicht bij onze klanten te blijven. Ik verwacht dat we in de toekomst misschien niet meer de hipste zijn; wel zullen we altijd de beste zijn.’

 

Tips van Tenue de Nîmes
• Je product, prijs en verkoop moeten top zijn.
• Zorg voor een puur, oprecht verhaal.
• Betrek je klanten via Facebook bij je merk.
• Bedenk welke boodschap je gaat vertellen, hoe je die gaat overbrengen, aan wie en via welke media.
• Maak een jaarplan.
• Verstuur persberichten en mail en/of bel deze na.
• Wees brutaal.

 

In september 2013 verscheen het boek ‘Scoren met free publicity’ dat Ellen Salverda en Engelien Reitsma samen schreven. Een boek dat nog altijd actueel is. Omdat de interviews in het boek zo inspirerend zijn, hebben we besloten deze met regelmaat op deze pagina te plaatsen. Wilt u het boek bestellen, dan kan dat uiteraard. Onder andere via Bol.com en Managementboek.nl.

Interviews
Share: / / /