Wat zeggen anderen over Sterk Schoolmerk
‘Er zijn altijd successen’
‘De onderwijsinspectie heeft onze school vorig jaar als zeer zwak beoordeeld. Dit gebeurde in hetzelfde jaar dat de andere school in de wijk ‘excellent’ werd. Het stempel ‘zwak’ heeft ons intern een flinke dreun gegeven. Sterk Schoolmerk overtuigde ons ervan dat er altijd successen zijn. Ook als de school zwak is. Het is belangrijk die successen te delen. Ten eerste omdat dit het team bewust maakt van de positieve gebeurtenissen. Zij worden hierdoor weer trots op hun school en op zichzelf. Door dit uit te stralen beïnvloeden zij vervolgens de leerlingen en hun ouders. Zij geven dit weer door aan hun omgeving. Door successen te delen via de sociale media, de wijkkrant, persberichten, de nieuwsbrief en de website, word je als school veel aantrekkelijker voor oriënterende ouders. Dit leverde ons uiteindelijk een positief imago en meer aanmeldingen op. We hebben heel veel gehad aan dat advies en de begeleiding.’
‘Een marktscan geeft inzicht’
‘Een marktscan van de wijken in onze gemeente heeft ons veel inzichten opgeleverd. Hierdoor werd voor een aantal scholen duidelijk dat in hun naaste omgeving nauwelijks groeipotentie was en dat werving in naastgelegen wijken of regio’s in wijken noodzakelijk was. Zij hebben hierdoor hun voedingsgebied kunnen uitbreiden. Voor een school bleek de drukke straat een enorm obstakel om kinderen uit een naastgelegen wijk te werven. De structurele inzet van klaar-overs bleek een gouden zet.’
Uit onze eigen praktijk
Een mooi voorbeeld uit onze eigen praktijk: een scholengroep wilde de communicatie van de gehele scholengroep professionaliseren en het marktaandeel vergroten. Wij bezochten alle scholen en spraken met de directeur en een leerkracht. Meer dan de helft van de schooldirecteuren had een groeiambitie voor de school. Echter, kijkend naar de demografische gegevens was een groeiambitie helemaal niet reëel. Het leerlingaantal stabiel houden, zou al een hele prestatie zijn, zeker met de uitstroom van grote groepen acht. Groei is voor deze scholen alleen mogelijk, wanneer zij fuseren of samenwerken met een andere school. Kortom: het stellen van realistische doelstellingen op basis van feiten is heel belangrijk.
‘We wilden diversiteit’
‘Als scholengroep willen we diversiteit en keuzemogelijkheden bieden aan ouders en hun kinderen. Sterk Schoolmerk heeft ons geadviseerd over wat onze scholen en/of hun omgeving typeert en heeft dat vervolgens uitvergroot. Bijvoorbeeld: onze basisschool in het stadscentrum kreeg speerpunt ‘cultureel’, een buurtschool kreeg het label ‘gezond’ en een school aan de rand van de stad in een bosrijke omgeving met slootjes profileerden we als ‘avontuurlijk’. De leerkrachten voeren dit uiteraard ook volledig door in het onderwijs. Dat is een voorwaarde. Je moet je profiel niet alleen uitdragen, je moet het daadwerkelijk zíjn. Door onze scholen een duidelijk profiel te geven, is het voor ouders heel duidelijk voor wat voor school zij kiezen. Bovendien onderscheidt het onze groep heel duidelijk van de basisscholen van het andere bestuur in onze gemeente. Naast diversiteit vonden we de eenheid en saamhorigheid ook belangrijke aspecten van onze scholengroep: het familiegevoel. Dit heeft Sterk Schoolmerk gerealiseerd door alle middelen in eenzelfde stramien te ontwerpen. De websites en brochures hebben precies hetzelfde ontwerp, maar zijn voorzien van de eigen huisstijl, foto’s en teksten van de betreffende school. Eigenheid binnen de eenheid.’
‘Onze school als ontmoetingsplek’
‘Drie jaar geleden hebben we een prachtige nieuwe school laten bouwen voor honderd leerlingen. We hadden destijds tachtig leerlingen en rekenden op groei. Helaas bleef die uit. Op advies van Sterk Schoolmerk hebben we besloten om onze school te profileren als ontmoetingsplek voor alle kinderen uit de omliggende kleine dorpen. Dit hebben we doorgetrokken naar de buitenschoolse opvang, waar allerlei culturele en sportieve naschoolse activiteiten plaatsvinden. Waarom op een piepkleine dorpsschool zitten als je op onze school heel veel leeftijdsgenoten kunt ontmoeten? De profilering als ontmoetingsplek spreekt ouders heel erg aan en voor de kinderen is het heel leuk en goed. We merken sowieso dat het ouders aanspreekt als je als school een duidelijk profiel hebt. Ze krijgen daardoor een goed beeld van wat wij hen bieden.’