juni 9, 2015

ONEforONE

Interview uit het boek ‘Scoren met free publicity’, 2013
‘Publiciteit is best hard werken’
ONEforONE bindt vanuit Amsterdam de strijd aan met de ongelijkheid in de wereld. Koop je bij het bedrijf bijvoorbeeld een waterfles, dan raakt iemand in een ontwikkelingsland zijn leven lang verzekerd van schoon water. Wouter Durville staat aan het roer van ONEforONE en zet publiciteit in voor een beter leven voor iedereen.

 

Toen Wouter Durville in Brazilië als businessdevelopmentmanager van Heineken vanaf het balkon van zijn luxe appartement neerkeek op straat werd hij keer op keer geconfronteerd met het grote contrast tussen arm en rijk. Het knaagde. ‘Je krijgt als het ware gouden handboeien om. Ik kreeg steeds meer salaris en het werd steeds moeilijker om daar los van te komen. De focus lag ook heel eenzijdig op geld verdienen, op aandeelhouderswaardecreatie. En ik wilde de wereld een klein beetje beter maken,’ blikt de jonge ondernemer terug. Het zelfstandig ondernemerschap lonkte. Durville raakte gecharmeerd van het ‘buy one, give one principle’ dat in Amerika in opkomst was en besloot dit idee om te buigen tot zijn eigen ONEforONE-concept in Nederland. Naast waterflessen verkoopt zijn bedrijf nu ook zorgverzekeringen en energie. Van ieder verkocht product gaat rechtstreeks een bijdrage naar mensen in ontwikkelingslanden.

 

Verpakte boodschap
‘We letten erop dat twee dingen altijd naar voren komen in onze communicatie-uitingen,’ vertelt Wouter Durville. ‘Ten eerste benadrukken we dat het een goede deal is, en ten tweede dat je door het kopen van een van onze producten rechtstreeks mensen in ontwikkelingslanden helpt.’ Dit slaat aan bij de doelgroep die veelal bestaat uit kosmopolieten, jonge gezinnen en hoger opgeleiden. De toon van ONEforONE is informeel, maar bewust niet humoristisch. ‘Dat past niet bij ons want we zijn met serieuze zaken bezig.’

 

Van persbericht tot pr-stunt
ONEforONE zet de socialemediakanalen Twitter en Facebook in. Via dit laatste medium heeft het bedrijf al meer dan 7500 mensen aan zich weten te binden. Het is een prima kanaal om de interactie aan te gaan met de consumenten, zo merkt het bedrijf, terwijl Twitter meer zakelijke contacten oplevert. ‘Publiciteit genereren is wel hard werken,’ vindt Wouter Durville. Zo introduceerden ze de zorgverzekering die ze in samenwerking met Ohra aanbieden met een flashmob op de Dam. ‘Als je ziet hoe veel werk we eraan gehad hebben en de aandacht die je er vervolgens voor krijgt, dan is het best moeilijk om er tussen te komen bij de pers.’ Dit ziet hij ook bij het benaderen van de pers via persberichten. ‘We houden een perslijst bij en bellen de voor ons belangrijkste media na. Vaak ligt je bericht dan ergens onderaan een stapel en hebben ze het überhaupt niet gelezen. Nabellen helpt dan om de aandacht erop te vestigen, wat de kans vergroot dat het bericht wordt opgepikt.’ ONEforONE benadert de pers daarom proactief via zowel traditionele kanalen als via sociale media. Dat levert het nodige op. ‘Door een tweet te sturen aan een journalist zijn we als ondernemer van de week in De Telegraaf gekomen. Maar wel door ook nog twee keer een mail te sturen,’ zegt hij lachend. Een goed netwerk is daarbij van belang. ‘We hebben bijvoorbeeld in de Volkskrant gestaan doordat iemand die ik ken daar erg zijn best voor heeft gedaan.’ En het communicatiebureau waar ONEforONE mee samenwerkt, heeft ONEforONE bekend gemaakt bij de NCRV, waarna de omroep een reportage over hen maakte.

The winner takes it all
‘Het deelnemen aan wedstrijden vertaalt zich rechtstreeks in publiciteit,’ zo tipt Wouter Durville. ‘We waren bijvoorbeeld een van de finalisten van de FD Entrepreneur Award en dat heeft aardig wat losgemaakt. Je trekt hiermee niet alleen nieuwe klanten aan, je enthousiasmeert ook je eigen mensen en er wordt over je gepraat. Ze zien dan dat je blijkbaar goed bezig bent.’

 

Tips van ONEforONE

  • Benader de pers actief.
  • Stuur samples mee (als je die hebt).
  • Bel je persbericht na.
  • Bedenk creatieve acties die publiciteit opleveren.
  • Doe mee aan wedstrijden.

 

In september 2013 verscheen het boek ‘Scoren met free publicity’ dat Ellen Salverda en Engelien Reitsma samen schreven. Een boek dat nog altijd actueel is. Omdat de interviews in het boek zo inspirerend zijn, hebben we besloten deze met regelmaat op deze pagina te plaatsen. Wilt u het boek bestellen, dan kan dat uiteraard. Onder andere via Bol.com en Managementboek.nl.

Interviews
Share: / / /